Uwaga na oszustwa telefoniczne podszywające się pod bank
fot. KPP w Ostrowi Mazowieckiej
Przestępcy podszywają się pod pracowników banków i instytucji, wyłudzając dane i pieniądze. Sprawdź, jak rozpoznać fałszywe telefony i jakie kroki podjąć, by chronić swoje konto i zgłosić próbę oszustwa.
REKLAMA
Chroń swoje dane i pieniądze
Przestępcy coraz częściej podszywają się pod pracowników banków i instytucji państwowych, wykorzystując telefon, e-mail lub SMS, aby wyłudzić dane dostępowe i pieniądze. Celem oszustów jest wzbudzenie lęku i presji czasu, na przykład informując o rzekomej próbie włamania i konieczności podjęcia natychmiastowych działań.
Jak działają oszuści
- podszywanie się pod pracownika banku, urzędnika lub policjanta;
- informacje o pilnych działaniach mających zabezpieczyć środki;
- prośby o podanie loginu, hasła, kodu SMS lub danych karty;
- namawianie do instalacji aplikacji, która ma „pomóc” w zabezpieczeniu konta;
- prośby o wykonanie przelewu na rzekomo „bezpieczne konto”.
Bank nigdy nie prosi przez telefon o podanie loginu, hasła, kodu SMS ani danych karty. Jeśli masz wątpliwości zakończ rozmowę i zadzwoń na oficjalny numer infolinii swojej instytucji. - asp. Marzena Laczkowska
Co robić, gdy zadzwoni podejrzana osoba
- nie podawaj żadnych danych dostępowych i nie potwierdzaj transakcji;
- nie instaluj aplikacji na prośbę nieznanej osoby;
- nie wykonuj przelewów na „bezpieczne konto” — taka procedura nie istnieje;
- przerwij rozmowę i samodzielnie skontaktuj się z bankiem dzwoniąc na oficjalny numer;
- jeżeli podałeś dane lub wykonałeś przelew, niezwłocznie zawiadom bank i zgłoś sprawę Policji.
Zachowanie ostrożności i szybka reakcja mogą uchronić przed stratami finansowymi. W razie podejrzenia oszustwa skontaktuj się ze swoim bankiem oraz lokalną jednostką Policji.
źródło informacji: asp. Marzena Laczkowska / policja.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE








